کاهش میزان هورمون استروژن باعث ایجاد خشکی چشم میشود.معمولا افرادی که از لنز چشمی استفاده می کنند، بیشتر دچار خشکی چشم میشوند. البته خشکی چشم در بین افراد دیگر بخصوص خانم هایی که در سنین قبل از یائسگی یا یائسگی قرار دارند نیز دیده می شود.

خشکی چشم

یکی از مشکلات رایج چشم در فصل زمستانخشکی چشم میباشد. علائم این مشکل ، احساس سوزش یا خارش و همچنین  احساس وجود جسم خارجی در چشم میباشد .

این مشکل زمانی که هوای منزل و محیط کار بیش از اندازه خشک باشد و یا در معرض باد و هوای سرد بیرون قرار داشته باشید، ایجاد میشود.

 لنز چشمی نیز باعث ایجاد این مشکل میشود. البته خشکی چشم در بین  خانم هایی که در سنین قبل از یائسگی یا یائسگی قرار دارند نیز دیده می شود، 

معمولا افراد شکایت می کنند که چشم هایشان دچار اشک ریزش شده است. اما واقعیت این است که چشم ها به اندازه ی کافی اشک تولید نمی کنند و زمانی که خشک و حساس می شوند، به طور غیرقابل کنترلی دچار اشک ریزش می شوند.

 خشکی چشم ها در طولانی مدت باعث  ضعیف شدن چشم ها و یا آسیب قرنیه می شود.

 

 

 


برای اینکه دچار خشکی چشم نشویم چکار کنیم؟

 

 مرطوب کردن چشمها 

آب و مایعات بیشتری بنوشید و در طول روز از دستگاه های بخور در منزل استفاده کنید.

استفاده کردن از قطره 

قطره اشک مصنوعی و ژل ها و قطره های چشمی که در داروخانه ها به فروش می رسند برای مرطوب کردن چشم ها و پیشگیری از تبخیر سریع مایع چشم مناسب هستند. می توانید با چشم پزشک مشورت کرده و از این محصولات استفاده کنید.

زیاد پلک زدن

اگر زیاد به صفحه ی رایانه چشم می دوزید، لازم است که به اندازه ی کافی پلک بزنید و چشم ها را باز و بسته کنید. این کار خشکی چشم ها را کم میکند.
اگر حین کار کردن، چشم هایتان زیاد خشک می شود عادت کنید که به طور مرتب پلک بزنید و از زل زدن به صفحه ی رایانه خودداری کنید.

عینک زدن

در روزهای سرد که باد شدید می وزد، حتما عینک آفتابی بزنید تا چشم ها از آسیب باد و سوز زمستان در امان بمانند.


محافظت از چشم هنگام انعکاس نور خورشید از روی برف و یخ

نور خورشید در کوه های پوشیده از برف آسیب بیشتری به پوست و چشم می زند چون به ازای هر هزار متر ارتفاع، میزان اشعه های ماورای بنفش 10 درصد افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، انعکاس این اشعه ها از روی برف به 90 درصد می رسد. در حالیکه شن و ماسه این اشعه ها را به میزان 10 درصد و دریا به میزان 20 درصد انعکاس می دهد.

زمانی که چشم ها در معرض انعکاس نور خورشید قرار می گیرند، احتمال بروز التهاب قرنیه بالا می رود. این مشکل چشم ها را قرمز و دردناک و نسبت به نور حساس تر می کند. امکان دارد که نیاز به  درمان با قطره های آنتی بیوتیکی باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه های ماورای بنفش در بروز آب مروارید نیز نقش دارد.

حتما عینک آفتابی ضدUV  بزنید. اگر اهل اسکی هستید، یادتان باشد که برف تازه اشعه های ماورای بنفش را تا 100 درصد انعکاس می دهد و آسیب ها دو برابر میشود.

 

 

عینک آفتابی شما باید حداقل «یو وی 400» باشد. در این صورت اشعه های ماورای بنفش A و B تا حد زیادی بلوکه می شوند.

حواستان باشد که آب مروارید در کمین تمام اعضای خانواده هست. حتی کودکان نیز باید در روزهای برفی از عینک های آفتابی استفاده کنند. اگر اهل اسکی هستید، باید بیشترین دقت را در خرید عینک آفتابی داشته باشید.

محدود کردن ساعت بیرون از منزل 

 بهتر است ساعاتی را که در هوای بیرون  هستید را حتی در روزهای ابری  کم کنید.اشعه های ماورای بنفش از ابرها نیز عبور می کنند و به سطح پوست و چشم ها می رسند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما به دیگران نمایش داده نمیشود*

تاکنون دیدگاهی در مورد این مطلب ثبت نشده است!